Uitgevoerde concerten

13 Jul 2019 15:00

Concert Grote Kerk in Schiedam

Op 13 juli 2019 hopen we in de Grote kerk in Schiedam te zingen in de concertserie van de Stichting Muziek Grote Kerk op uitnodiging van Arjen Leistra. Arjen Leistra is als organist verbonden aan de Grote Kerk in Schiedam. In deze kerk is hij ook dirigent van het koor Vocalis St.Jan. Als stadsorganist van Schiedam is hij verantwoordelijk voor het beheer en de bespeling van de historische orgels in het Stedelijk Museum en de Havenkerk.

Het programma bevat een afwisselend repertoire van componisten als Haydn, Mendelssohn, Ireland, Stanford, Wesley, Bijster en Andriessen.

De toegang is gratis met een collecte voor de onkosten.

 


6 Apr 2019 19:30

Johannes Passion van J.S. Bach

Uitvoering van de Johannes Passion van Johann Sebastian Bach (1685-1750) door Canto di Lode met medewerking van solisten en orkest. Zowel de Johannes Passion als de Matthäus Passion behoren tot de meest beroemde werken van Bach. Passionen of passies zijn muziekstukken die gaan over het lijden van Christus. Al in de vierde of vijfde eeuw wordt het lijden van Jezus Christus op Palmzondag uitgebeeld. Oorspronkelijk door enkele geestelijken maar later veranderden de passies geleidelijk en ontstonden koor- en solopartijen, er werden Bijbelteksten en gezangen toegevoegd en er werd meerstemmig gezongen.

De Johannes Passion was eigenlijk bedoeld om uit te voeren tijdens de kerkdienst. Tussen de twee delen werd door de dominee zelfs nog gewoon een preek gehouden. Als we naar de tekst kijken zien we dat de evangelietekst uit Johannes bijna letterlijk wordt gevolgd met op twee plaatsen een gedeelte uit het Mattheus evangelie. De teksten van de aria’s zijn mogelijk van Bach zelf, geïnspireerd door passieteksten van zijn tijdgenoten. Het openingskoor wijst duidelijk naar psalm 8,2: HERR, unser Herrscher, wie herrlich ist dein Name in allen Lande…. De koraalteksten zijn te vinden bij Luther , Heerman en Gerhardt .

De koorzang is onder te verdelen in zelfstandige koren zoals bijvoorbeeld het openingskoor: Herr, unser Herrscher… of als de Joden voor Pilatus: Lässest du diesen los, so bist….of als de soldaten die dobbelen om het kleed van Christus: Lasset uns den nicht zerteilen…..

als Koralen zoals bijvoorbeeld nr 14: Petrus, der nicht denkt zurück..

en als begeleider zoals in nr 32 in de aria: Mein teurer Heiland, lass dich fragen…

De solozang valt te onderscheiden in Aria’s, vaak beschouwende teksten en de Recitatieven, gezongen door de solist die het Bijbelverhaal vertelt (Evangelist) en door de solist die de woorden van Christus uitspreekt.

 Op een bijzonder knappe en fijnzinnige manier heeft Bach deze Johannes Passion gecomponeerd. Muziek en tekst horen bij elkaar. Duidelijk is dit gedurende de gehele passion te horen. Bijvoorbeeld als de Joden roepen: Kreuzige Ihn. Of bij het spottende: Sei gegrüsset, lieber Jüdenkönig .

Wat de Johannes Passion toch wel onderscheidt van de Matthäus Passion is dat de laatste eindigt en berust als het ware bij het lijden en sterven van de Heere Jezus. De Johannes Passion is anders. Natuurlijk is het een passie over het lijden en sterven van de Zoon van God . Maar daar eindigt het niet. Bach neemt ons als het ware mee naar Pasen met een prachtig en jubelend slotkoraal: Alsdenn vom Tod erwekke mich, dass meine Auge sehen dich in aller Freud, o Gottes Sohn, mein Heiland und Genadethron! Herr Jesu Christ, erhöre mich, ich will dich preisen ewiglich!

 

Tot de dag van het concert gelden de voorverkoopprijzen. Op de dag van het concert betaalt u bij de kassa in de kerk. Dan zijn de toegangsprijzen respectievelijk €25 (normaal), €15,00 (jongeren 13 t/m 20 jaar) en voor de kinderen t/m 12 jaar blijft het gratis. Kerk is open om 18:45 uur.

De uitvoering olv Rinus Verhage door Canto di Lode van de Johannes Passion vindt plaats met medewerking van het Barokensemble Eik en Linde, Wim Diepenhorst (continuo), Heleen Koele-sopraan, Marie Anne Jacobs-alt, Leon van Liere-tenor, Frank Fritschy-tenor, Vincent Spoeltman-bas en Martijn Sanders-bas.

 


13 Oct 2018 16:30

Choral Evensong in Oudewater 2018

Evensong (of Choral Evensong) is de naam van een kerkdienst in de late middag of avond waarbij het grootste deel van de dienst
gezongen wordt. De Evensong is afkomstig uit de Anglicaanse Kerk en andere kerken in de anglicaanse traditie, maar wordt
tegenwoordig ook in steeds meer kerken in Nederland toegepast.

Een Evensong kan gezien worden als het equivalent van de vespers in de Rooms-katholieke en de Lutherse kerk. Bij een Evensong is een koor betrokken dat zowel a capella als met orgelbegeleiding zingt. De kerkgangers hebben soms een participerende rol wanneer zij enkele liederen meezingen. Het koor zingt Engelse koormuziek.

De choral evensong heeft een hele lange geschiedenis. Eigenlijk gaat deze zelfs terug tot de vroege middeleeuwen. De choral evensong is namelijk gebaseerd op twee van de acht getijdediensten die monniken volgens de regel van Benedictus uit de 6e eeuw dagelijks moesten eerbiedigen. Het samenvoegen van deze twee getijdediensten tot de evensong die we vandaag kennen, gebeurde in de 16e eeuw. De traditie rond de choral evensong is sinds die tijd een hele levendige.

In het Book of Common Prayer uit 1642 wordt een vaste volgorde beschreven voor het vieren van de choral evensong. Het Book of Common Prayer is de gemeenschappelijke titel van een aantal gebedenboeken van de Kerk van Engeland en van andere Anglicaanse kerken, gebruikt door de Anglican Communion. Het eerste boek, verschenen in 1549, tijdens de regering van Edward VI, was een product van de Engelse Reformatie na de breuk met Rome. 

De liturgische volgorde van de evensong kent de volgende elementen:  Evensong2018Poster(1).jpg

  • Introit
  • Versicles (preces & responses)
  • Office hymn
  • Psalm(s)
  • 1st Lesson (Old Testament)
  • Canticles (Magnificat)
  • 2nd Lesson (New Testament)
  • Canticles (Nunc Dimittis)
  • Creed
  • Versicles (preces & responses)
  • Anthem
  • Intercessions
  • Blessing
  • Finals
  • Hymn

Hoewel de volgorde van de elementen vaststaat, is er de nodige ruimte om delen wel of niet mee te nemen in een viering. Versicles, psalm, canticles, anthem en de lessons zijn zeker vaste elementen. De andere onderdelen kunnen naar goeddunken worden weggelaten. Nog dagelijks worden er choral evensongs gezongen in de kathedralen en in college chapels van oude universiteiten in Groot-Brittannie. Door de eeuwen heen hebben vele componisten zich laten inspireren tot het schrijven van materiaal voor deze dienst en ook nu gebeurt dat nog volop. Het repertoire waaruit gekozen kan worden is dan ook zeer omvangrijk. Tenslotte is de choral evensong een prachtige vorm om te zoeken naar verdieping.

Toegang gratis - uitgebreid programmaboekje met uitleg en de Engelse tekst met daarnaast de Nederlandse vertaling. Op deze manier is het voor iedere bezoeker mogelijk om deze Choral Evensong helemaal mee te beleven. Bij de Closing Hymns worden coupletten door onze bezoekers meegezongen!

Programma: De Evensong opent met Teach me, O Lord (uit psalm 119) van William Byrd en vervolgt met de Preces and Responses van Harrison Hackett, later in het programma gevolgd door de Versicles, Responses en Collects. Psalm 21 is van John Goss en het Magnificat en Nunc Dimittis van Charles Villiers Stanford. Verder Remember not, Lord, our offences (Henry Purcell) Te Deum (John Ireland)   Closing hymns (worden deels meegezongen) van Richard Baxter, Bianco da Siena en John Hughes gevolgd door If ye love me (naar Johannes 14, 15-17) van Thomas Tallis waarna de Evensong met het Sevenfold Amen van John Stainer wordt beeindigd. Tenslotte volgt nog een voluntary op het orgel.

De bijbelgedeelten die worden voorgelezen zijn uit Ezechiël en Lukas.

Na afloop is er bij de uitgang een collecte ter bestrijding van de gemaakte onkosten!

 


16 Jun 2018 20:00

Cantateconcert 'Nach dir, Herr, verlanget mich' Grote of Sint-Michaëlskerk Oudewater

Een muzikale cantate-reis door Europa. We starten in Duitsland met Buxtehude en Bach en gaan daarna naar Engeland waar we met Händel aan de slag gaan. De sopraan Marlotte van 't Hoff zingt hier twee aria's uit de Messiah en door het orkest wordt het Organ Concerto in D minor, Op. 7, No. 4 uitgevoerd. We eindigen in Italië met Vivaldi en Durante. Een bijzonder concert met prachtige muziek uit Europa in de Grote of Sint-Michaëlskerk in Oudewater.  Met medewerking van Arjen Leistra, Marlotte van 't Hoff en Barokorkest Eik en Linde.

Het programma ziet er als volgt uit:

1. Duitsland:
a. Buxtehude - Cantate "Jesu, meines Lebens Leben", BuxWV 62
b. Bach- Cantate "Nach dir, Herr, verlanget mich", BWV 150 m.m.v. sopraan solist

2. Engeland:
a. Händel - Sopraanaria “I know that my Redeemer liveth” (uit Messiah)
b. Händel - Concerto in d op.7 no.4. (strijkers en twee hobo's)
c. Händel - Let thy hand be strengthened (Coronation Anthem II)
d. Händel – Sopraanaria “If God is for us” (uit Messiah)

3. Italië:
a. Vivaldi - Credo in G
b. Durante - Magnificat in Bes m.m.v. sopraan solist


10 Mar 2018 20:15

The Crucifixion

LET OP!    LOCATIE IS GEWIJZIGD NAAR OUDEWATER

Omdat deze week bleek dat het orgel in de Adventskerk in Alphen ad Rijn op 10 maart a.s. niet bespeelbaar is, is de locatie en de aanvangstijd van dit concert gewijzigd !

Uitvoering door ROV Canto di Lode op zaterdag 10 maart 2018 om 20:15 uur van The Crucifixion van John Stainer olv Rinus Verhage. Het concert vindt plaats in de Grote of Sint-Michaëlskerk , Noorder-Kerkstraat 1 te OUDEWATER. Kerk is open vanaf 19:15 uur.  Organist is Adriaan Hoek. De solisten zijn Arco Mandemaker (tenor) en Daniël Hermán Mostert (bas/bariton) .

Op 10 maart 2018 zijn de kaarten verkrijgbaar in de kerk.

Kinderen t/m 12 jaar GRATIS                                

Volwassenen € 10,00

Jongeren 13 t/m 17 jaar € 7,50





The Crucifixion — A Meditation on the Sacred Passion of the Holy Redeemer

Introductie


The Crucifixion, gecomponeerd door Sir John Stainer werd door hem voor het
eerst uitgevoerd op Goede Vrijdag in 1887. Het werk is geschreven voor tenor
en bas soli; koor (sopraan, alt, tenor, bas) en orgel, waarbij het de bedoeling
was en is dat de Hymns (gezangen) in wisselzang door koor en gemeente gezongen
worden.
The Crucifixion is opgedragen aan Stainers leerling en vriend W. Hodge en het
koor van de kerk van Marylebone in Londen. Stainer koos voor dit werk de tekst
van J. Sparrow-Simpson. Bij het op muziek zetten van deze tekst zocht Stainer
naar een verhoging van de emotionele (niet sentimentele) uitwerking van de
vocale lijnen, door het orgel een orkestrale rol te laten vervullen. Met als gevolg
dat men voor de uitvoering van dit werk eigenlijk een groot orgel met zwelkast
en "speelhulpen" nodig heeft.
Dit oratorium is niet zo zeer een Passion zoals we die kennen van Schütz of
Bach. Het is ook geen gewoon oratorium, maar veel meer is het wat de ondertitel
van dit oratorium zegt: A Meditation on the Sacred Passion of the Holy Redeemer
(een meditatie op het Passieverhaal van de heilige Verlosser).


Het verhaal


Het verhaal begint op het moment waarop Jezus met zijn discipelen in Gethsemane
komt. Direct volgt een passage voor bas en koor met de vraag van Jezus:
"Could ye not watch with me one brief hour?" en de reactie daarop met de bede
“Jesu, Lord Jesu…..Oh, teach us how to love Thee for Thy love.” Daarna volgen
de gevangenneming, het proces en de veroordeling van Christus, weergegeven
in een dramatische vertelling.
De kruisweg naar Golgotha wordt gesymboliseerd met een mars gespeeld door
het orgel. Het koor zet dit gedeelte voort met de woorden “Fling wide the Gates!
For the Saviour Waits to tread in His Royal way……”
De tekst van dit gedeelte contrasteert Christus' komende overwinning over de
dood met de vernedering van het kruis. Het koor beëindigt dit deel in een sfeer
van stille overgave. Het verhaal vervolgt met de kruisiging, waarna het koor het
geheim van de goddelijke vernedering, bezingt met de hymne “Cross of Jesus,
Cross of Sorrow”. Deze stemming wordt weerspiegeld in het bas-arioso dat
volgt: "He made himself of no reputation".
Dan volgt de aangrijpende aria voor tenor "King ever Glorious", die een tegenstelling
opwerpt tussen de goddelijke vernedering en de glorie, de over-winning
op de dood. Vervolgens zingt de bas over de belofte van het eeuwige leven voor
allen die geloven. Dit thema wordt overgenomen in het door het koor gezongen
koorgedeelte "God so loved the world".
Daarop volgt de Hymn "Holy Jesus, by thy passion". In een duet voor tenor en
bassoli wordt het wonder van Christus' liefde voor de mensen en de droefheid en
rouw om de wreedheden en pijn, die Hij moest dragen, bezongen. Dit duet is
één van de weinige duetten ooit voor mannenstemmen geschreven in religieuze
werken. Zelfs Händel heeft dit nooit gedaan. Dit duet wordt gevolgd door de
Hymn "Jesus is dying", dat het voorgaande thema voortzet.
Het werk vervolgt dan met de episode van Christus tezamen met de twee misdadigers,
waarop een hymn van aanbidding volgt. Daarna spreekt Jezus tot zijn
moeder en Johannes, zeggende, goed voor elkaar te zorgen.
Na een korte passage voor orgel, waarin de duisternis geschilderd wordt, volgt
de bas met de woorden "There was darkness over all the land".
Hier vinden we een opvallend voorbeeld van rolverwisseling, zoals dat bijvoorbeeld
in de Passionen van Bach niet voorkomt. In dit geval wisselt de rol van
verteller. De laagste stem wordt gebruikt om de duisternis te vertolken, terwijl
in de voorafgaan-de passages de tenor de vertellersrol had. De rolkeuze staat
dus ten dienste van de tekst.
Dit gedeelte wordt afgesloten met de bekende kruiswoorden "My God, my God,
why hast Thou forsaken me?". Stainer heeft de kruiswoorden van Christus toebedeeld
aan een mannenkoor van tenoren en bassen. Dit heeft tot gevolg, dat
de gevoelens van de tekst op zeer krachtige wijze tot uiting worden gebracht.
Jeremia's woorden uit de Klaagliederen, "Is it nothing to you?", die dan volgen,
worden eerst gezongen door de bas en weerklinken in het slotkoor.
Het slotkoor geeft op uitnemende wijze de intentie weer, van waaruit John Stainer
dit werk heeft gecomponeerd en bedoeld. Het is een oproep aan de wereld,
niet aan het kruis voorbij te gaan. "Doet het u niets, dat Jezus zo voor ons heeft
geleden? Mensen ga er niet aan voorbij; Kom tot Hem, want Hij deed het allemaal
voor u". Dit gedeelte moet worden gezien als het grote hoogtepunt in "The
Crucifixion" en als de grote Boodschap die het hierin meegeeft aan de mensen.
Na dit slotkoor wordt de dood van Christus verteld in een sober recitatief voor
tenor en het werk eindigt met een triomfantelijke Hymn van Hoop, "All for Jesus".


De componist

Sir John Stainer was een Engelse componist en organist. Zijn muziek was tijdens
zijn leven erg populair, maar vandaag de dag een stuk minder. Zijn werk
als koordirigent en organist was belangrijk voor de Anglicaanse kerkmuziek en
heeft nog steeds invloed.

Stainer werd geboren in Southwark, Londen op 6 juni 1840.
Als achtjarige jongen zong hij in het koor van St Paul's Cathedral
in Londen. Op zijn 16e werd hij benoemd tot organist
van St. Michael's College in Tenbury. In 1860 werd hij
organist van Magdalen College in Oxford. Daar studeerde
hij muziek en in 1864 studeerde hij er af.
In 1872 volgde hij zijn leermeester John Goss (1800-1880)
op als organist van St. Paul's Cathedral waardoor hij terugkwam
in de kerk waar hij als koorknaap was begonnen.
In 1889 werd hij hoogleraar in de muziek aan Universiteit van Oxford. Hij leidde
onderzoek naar vroege muziek, met name het werk van Guillaume Dufay, toen
amper bekend. In 1866 was hij oprichter van de Oxford Philharmonic Society. In
1876 werd hij organist en in 1881 directeur van de National Training School of
Music.
Als dankbetuiging voor zijn bijdrage aan de Britse muziek
werd hij in 1888 geridderd door Queen Victoria van het Verenigd Koninkrijk.

Stainer overleed in Verona aan een hartstilstand op 31 maart 1901. Hij werd
begraven op 6 april bij St. Cross Church in Oxford.
Stainer schreef veel kerkmuziek, waaronder het oratorium
The Crucifixion (1887), the Sevenfold Amen,
en vele hymnen, waarvan de twee meest bekende uit
The Crucifixion afkomstig zijn ("Cross of Jesus" en "All
for Jesus"), en verder nog "Love Divine".
Zijn composities verloren na zijn dood veel aanzien.
The Crucifixion is een van de weinige stukken dat nog
wordt uitgevoerd. Het stuk wordt met name in Engeland
in de lijdensweek uitgevoerd, maar ook in Nederland
behoort het tot het repertoire van verschillende koren.
Stainer leverde ook een blijvende bijdrage aan kerstmuziek met zijn verzameling
Christmas Carols New and Old (1871), die erg van belang was voor het herleven
van de Christmas carol. De zettingen uit dit boek werden de standaardzettingen
van "What Child Is This", "God Rest Ye Merry Gentlemen", "Good King Wenceslas",
"The First Nowell", "I Saw Three Ships" en andere carols.


20 Jan 2018 20:00

Concert Oude Kerk in Beekbergen

 

Concert "Nun danket Alle Gott" door ROV Canto di Lode in de Oude Kerk in Beekbergen, op uitnodiging van de stichting NET Foundation.

NET Foundation is een interkerkelijke stichting. In 2006 ontstaan vanuit reformatorische kerken. De werkorganisatie is klein. NET Foundation: "Wij zijn helemaal afhankelijk van gebed, giften en inzet van vrijwilligers.". De missie van NET Foundation is het wereldwijd online beschikbaar maken van digitaal Bijbelgetrouw theologisch onderwijs ten behoeve van voorgangers en gemeenteleden ...

Uitgevoerd worden:Was Gott tut, das ist wohlgetan (Johan Pachelbel 1653-1706) , Selig sind die Toten en Das ist je gewisslich wahr (SWV 277) van (Heinrich Schütz 1585-1672) , Aus tiefer Not schrei'ich zu dir (Felix Mendelssohn Bartoldy 1809-1847) , Warum ist das Licht gegeben (Johannes Brahms 1833-1897) , Dona nobis Pacem  en Nun danket Alle Gott (koraal 3 uit BWV 79 van Johann Sebastian Bach 1685-1750). Dit laatste koraal zingen we met alle bezoekers.

Op 20 januari 2018 zijn de kaarten verkrijgbaar in de kerk.

 

Kinderen t/m 12 jaar GRATIS

Kerk is open vanaf 19:15 uur


18 Nov 2017 20:00

Nun danket Alle Gott, themaconcert in Oudewater

Nun danket Alle Gott, themaconcert in Oudewater.

Een muzikale terugblik op ons 20-jarig bestaan als Reformatorische Oratoriumvereniging Canto di Lode. Er zal een variatie van zowel muziek uit de beginperiode van het koor als nieuwe muziek worden uitgevoerd. Het programma wat we hopen uit te voeren bestaat naast drie eerder uitgevoerde werken uitsluitend uit nog niet eerder door Canto di Lode uitgevoerde muziek. Afgewisseld door Arjen Leistra die twee keer een orgelsolo speelt.

Uitgevoerd worden:Was Gott tut, das ist wohlgetan (Johan Pachelbel 1653-1706) , Selig sind die Toten en Das ist je gewisslich wahr (SWV 277) van (Heinrich Schütz 1585-1672) , Aus tiefer Not schrei'ich zu dir (Felix mendelssohn Bartoldy 1809-1847) , Gott ist mein Hirt (Franz Schubert 1797-1828) , Geistliches Lied, Op. 30 en Warum ist das Licht gegeben (Johannes Brahms 1833-1897) , Dona nobis Pacem  en Nun danket Alle Gott (koraal 3 uit BWV 79 van Johann Sebastian Bach 1685-1750). Dit laatste koraal zingen we met alle bezoekers.

Na afloop van het concert hopen we met de bezoekers nog even na te praten onder het genot van een hapje en een drankje.

Toegangskaarten zijn aan de kerk te koop.   Kerk is open vanaf 19:15 uur.


17 Jun 2017 19:30

Oratorium PAULUS van Felix Mendelssohn Bartholdy

Felix Mendelssohn Bartholdy

PAULUS

Oratorium nach Worten der heiligen Schrift

für Solostimmen, Chor und Orchester

 

 

 ,,Ik moet voor dplaatje mendelssohn.jpge Caecilienverein een oratorium schrijven over de apostel Paulus. De tekst moet ik hoofdzakelijk uit de Bijbel en het gezangboek halen, maar ik mag ook vrije tekst toevoegen". Deze woorden schrijft Mendelsson in 1832 aan een vriend, niet vermoedend dat zijn "Paulus" alles wat sinds Haydn aan oratoria verschenen is, in de schaduw zou stellen. De eerste uitvoering van het werk, in 1836 in Düsseldorf op een muziekfestival, was het begin van zijn triomftocht door Europa. De grote componist Robert Schumann was erbij, en vond het werk “een voortdurende opeenvolging van schoonheden”.

Ondanks het succes in 1836 vond Mendelssohn dat het werk toch nog in revisie moest, waarna het vervolgens binnen achttien maanden meer dan vijftig keer in veertig plaatsen is uitgevoerd. Alleen "Elias" zou "Paulus" in populariteit overtreffen. Hoewel Mendelssohn het onderwerp voor zijn werk niet zelf heeft bedacht, inspireerde Paulus'' levensgeschiedenis, en met name diens bekering, hem toch tot een indrukwekkende en veelzijdige compositie, waarin hij traditionele (barokke) elementen harmonieus met actuele negentiende-eeuwse tendensen verbindt. Wanneer de luisteraar dit opmerkt, is het luisteren naar dit oratorium een ware belevenis.

Zo doet de bijzondere rol van de koralen sterk denken aan Mendelssohns grote voorbeeld Johann Sebastian Bach. Al in de ouverture knoopt Mendelssohn aan bij het bekende koraal "Wachet auf", dat verschillende keren in het werk is opgenomen. Bijzonder fascinerend in dit verband is ook het koraaldeel "Aber unser Gottt ist im Himmel". Aan het eind van dit koraal klinkt Bachs "Wir glauben all an einen Gott" als cantus firmus. In de beschouwende koren en de grote begin- en slotkoren licht het voorbeeld van Händel, wiens oratoria Mendelssohn in Engeland heeft leren kennen.

Het gebruik van traditionele vormen werd (ook) in de tijd van Mendelssohn niet door iedereen gewaardeerd. Tijdgenoten namen hem het inlassen van koralen zelfs kwalijk. Maar Mendelssohn schreef eens: ,,Als mijn werk op dat van Bach lijkt, dan kan ik daar niets aan doen, want ik heb het geschreven zoals het mij te moede was; en als het mij bij dezelfde woorden op dezelfde manier te moede is als Bach, dan is het me des te liever".

Teruggrijpen op historische vormen is overigens iets anders dan het kopiëren ervan. Dezelfde vormen in een andere tijd(geest), voor een ander publiek en gehanteerd door een andere persoon, hebben een andere lading en (daardoor) een andere uitwerking. Mendelssohn zegt hier zelf over in een brief: ,,Het oude en goede blijft nieuw, omdat datgene wat er aan toegevoegd wordt het oude wel veranderen moet, omdat het van nieuwe en andere mensen uitgaat".

Interessant is de muzikale tegenstelling die Mendelssohn creëert tussen de joden en de heidenen. Terwijl de heidenen op een bijna primitieve wijze aan het (gezongen) woord komen (vaak unisono en eenvoudig), spreidt Mendelssohn in de jodenkoren verbazend veel compositorische details ten toon. Bij de laatste is er een levendige afwisseling van koor en soli, waarbij de dramatische recitatiefpassages meestal aan de tenor zijn voorbehouden, terwijl de directe rede door contrasterende solostemmen wordt gezongen: Stephanus (tenor), de valse getuigen (bassen). De stem van Christus wordt overigens gezongen door een vierstemmig vrouwenkoor.

Zeer boeiend is de manier waarop Mendelssohn een muzikale vorm aanwendt om de levensweg van Paulus uit te beelden. Paulus' ontwikkeling van christenhater tot vervolgde martelaar komt prachtig uit in de aria's die hij zingt. De eerste aria, waarin hij nog een vervolger is van de gemeente van Christus, doet nog sterk denken aan de heftige aria's uit de barok. Gaandeweg wordt deze vorm losgelaten en uiteindelijk zingt Paulus eenvoudig en ontroerend in een van de laatste aria''s: ,,Der Herr wird die Tranen von allen Angesichtern abwischen".

De luisteraar geve ook acht op de (overigens zeer negentiende-eeuwse) rol van het orkest. Het orkest heeft niet meer, zoals in vroeger tijden, primair de functie van begeleiding of tekstuitbeelding, maar ''speelt'' een eigen rol binnen het werk. Het bereidt de inzet van de zangstemmen voor en ondersteunt deze met gelijke, maar ook met contrasterende middelen. (deels geciteerd uit www.digibron.nl)  

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) is één van de allergrootste geesten uit de westerse muziekgeschiedenis. Hij was niet ‘alleen’ een briljant componist; van dezelfde orde waren zijn kwaliteiten als pianist, organist, dirigent, ondernemer en uitgever. Daarnaast bezat hij een groot talent op het gebied van de beeldende kunsten, zich uitend in vele aquarellen en tekeningen. Voorts kan men zich gemakkelijk verliezen in de vele duizenden, van grote eloquentie getuigende brieven – in diverse talen – die hij aan familie, vrienden en zakenrelaties schreef. Tot op de dag van vandaag lijkt de aandacht die Mendelssohn zou verdienen echter achter te blijven bij veel van zijn componerende collegae. Debet hieraan is zonder enige twijfel het feit dat hij vanwege zijn Joodse voorouders door het Nazi-regime uit de geschiedenis wenste te worden verwijderd. Zijn standbeeld in Leipzig werd in de jaren ’30 vernietigd en zijn naam werd uit de geschiedenisboeken verwijderd. Deze teneur werd al kort na Mendelssohns dood ingezet door Wagner, die tegen Mendelssohn gerichte, antisemitische stukken publiceerde. Gelukkig is thans van een heuse Mendelssohn-revival sprake, die ertoe bijdraagt dat de huidige en komende generaties zijn werken beter zullen kunnen begrijpen. Heel belangrijk hierbij is de integrale publicatie van zijn overgeleverde brieven – een monumentaal project waarin thans negen lijvige delen zijn verschenen. Daarnaast zijn de afgelopen jaren op diverse plaatsen in de wereld vele honderden, eerder verloren gewaande of zelfs geheel onbekende composities van Mendelssohn teruggevonden. Ironisch is het feit dat in het ‘Mendelssohn-jaar’ 2009 uitgerekend in de ‘Wagner-hoofdstad’ Bayreuth niet minder dan 300 composities van Mendelssohn werden teruggevonden, die aanwezig bleken te zijn in het Deutsches Freimaurermuseum aldaar.

 

Het oratorium Paulus wordt uitgevoerd door de Reformatorische Oratorium Vereniging Canto di Lode en door de Christelijke Oratorium Vereniging Laudando met medewerking van:

Heleen Koele (sopraan), Sara Klein Horsman (mezzo-sopraan), Leon van Liere (tenor), Pieter Hendriks (bas) en

het Holland Symfonie Orkest, geheel onder leiding van dirigent Rinus Verhage.

Vanaf maandag 12 juni worden de bestelde kaarten niet meer opgestuurd maar liggen voor u klaar op 17 juni 2017 in de kerk.

Toegangskaarten zijn verkrijgbaar in de kerk voor aanvang van het concert. Prijs volwassenen is € 25 en jongeren 13 t/m 17 jaar € 15. De toegang voor kinderen t/m 12 jaar is gratis!

Kerk is open vanaf 19:45 uur.


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


23 Dec 2016 20:00

Festival of Lessons and Carols te Oudewater

A Festival of Lessons and Carols

Dit concert staat in het teken van Engelse kerstmuziek en is een zogenaamd 'Festival of (nine) Lessons & Carols'. Dit concert draagt eigenlijk meer het karakter van een samenkomst/dienst (zoals bij een Evensong) en de structuur is net zo eenvoudig als de titel: negen gedeelten uit de Bijbel gevolgd door negen carols. Het aantal kerstliederen of carols tussen de gelezen Bijbelgedeelten is inmiddels groter dan negen. Er worden vaak twee carols gezongen of ook wel wat grotere werken die niet verplicht Engelstalig behoeven te zijn. De dienst/het concert heeft een diepgaande waardigheid en eenvoud. Elke lezing volgt hetzelfde patroon: iemand leest het gedeelte uit de Bijbel en eindigt met de woorden 'Thanks be to God'' Als antwoord zingen koor en/of aanwezigen een carol of hymne. Omdat veel muziek eenvoudig en bekend is, zullen de aanwezigen ook een deel meezingen. Overigens kan deze avond enigszins verschillen van het 'origineel'. Maar dat heeft meer te maken met wat praktische zaken. 

Zoals u dat van ons gewend bent is de toegangsprijs inclusief een informatief luxe programmaboekje met daarin alle teksten met  de Nederlandse vertaling. En natuurlijk is er na afloop voor u een consumptie in de kerk en is er volop gelegenheid om elkaar te ontmoeten en na te praten.


Oorsprong van een Festival of Lessons and Carols

De geschiedenis van een Festival of Lessons and Carols gaat deels terug naar Kerstavond 1880. Toen organiseerde de bisschop van Truro (Cornwall) een dienst in een houten schuur, die vooral was bedoeld om mannen uit de cafés te houden. De populariteit was zo groot dat spoedig andere kerken dit voorbeeld volgden. Later werd de liturgie aangepast met elementen uit de Metten: het nachtgebed in het klooster. De psalmen en responsories die daar werden gezongen verving men door gemakkelijke liederen – veelal uit de volkstraditie (carols) – zodat de officiële liturgie ook voor de 'gewone' kerkganger toegankelijk kon worden gemaakt. In de twintigste eeuw werden de diensten in de kapel van King's College in Cambridge wereldberoemd. Tal van andere christelijke kerken hebben deze liturgische vorm tot onderdeel gemaakt hun kerstviering. Ook buiten Engeland zijn de laatste decennia de 'Lessons and carols' een geliefde vorm geworden om oecumenisch-breed het Kerstfeest voor te bereiden.

Het grote succes van de nine lessons and carols heeft het koor van King's college tot het boegbeeld van de Engelse koormuziek gemaakt. Maar Groot-Brittannie kent tientallen colleges en kathedralen waar uitstekende koren soortgelijke carols-diensten zingen. Mensen staan er uren voor in de rij, bij King's soms wel een etmaal - reserveren is niet mogelijk. Zelf zingen kan natuurlijk ook. Het verschijnsel wordt schaarser, maar vooral op het Britse platteland trekken groepjes kinderen in de adventstijd carol-zingend langs de deuren, op jacht naar snoep en geld. Ondertussen vergasten een paar koperblazers van het Leger des Heils het winkelend publiek in de stad op God rest you merry, gentlemen.

King's is de vlaggendrager van deze springlevende carol-traditie. Sinds 1928 wordt het Festival of nine lessons and carols door de BBC-radio live uitgezonden; de tv laat een ingekorte registratie zien. Veel Britten twijfelen er niet aan: 'Kerstmis begint met King's'. Inmiddels wordt het voorbeeld uit Cambridge tot ver buiten de Britse grenzen gekopieerd. Een BBC-correspondent maakte zelfs melding van carol services in de woestijn en aan de voet van Mount Everest.

Er bestaat geen exacte definitie van de carol. Vaak zijn eeuwenoude, mondeling overgeleverde liederen met een volkse, soms gregoriaanse oorsprong. Kenmerken zijn de vrolijke melodieen en de strofische tekst. Hoewel ze ook voor andere gebeurtenissen zijn geschreven, worden carols meestal met het Kerstfeest geassocieerd. Hun populariteit creeert een constante vraag naar nieuwe muziek.

Alle belangrijke twintigste-eeuwse Britse componisten schreven carols, en daarbij probeerden zij - hoe Engels - het verleden in ere te houden. Zo gebruikte Ralph Vaughan Williams oude volksmelodieen, en in Benjamin Brittens A hymn to the virgin wisselen middeleeuws Latijn en Engels elkaar af.

Hedendaagse componisten weten ook van wanten. John Rutter, verguisd om zijn soms mierzoete zettingen, gewaardeerd om zijn toegankelijke, zingbare koorwerken, levert aan de lopende band nieuwe carols af. John Tavener oogst succes met een byzantijnse stijl waarin emoties om voorrang strijden met lage baspartijen. Thomas Ades componeerde in 1997 de even bloedstollende als lastig zingbare Fayrfax carol.  


10 Dec 2016 20:00

Festival of Lessons and Carols in Schiedam

A Festival of Lessons and Carols

Dit concert staat in het teken van Engelse kerstmuziek en is een zogenaamd 'Festival of (nine) Lessons & Carols'. Dit concert draagt eigenlijk meer het karakter van een samenkomst/dienst (zoals bij een Evensong) en de structuur is net zo eenvoudig als de titel: negen gedeelten uit de Bijbel gevolgd door negen carols. Het aantal kerstliederen of carols tussen de gelezen Bijbelgedeelten is inmiddels groter dan negen. Er worden vaak twee carols gezongen of ook wel wat grotere werken die niet verplicht Engelstalig behoeven te zijn. De dienst/het concert heeft een diepgaande waardigheid en eenvoud. Elke lezing volgt hetzelfde patroon: iemand leest het gedeelte uit de Bijbel en eindigt met de woorden 'Thanks be to God'' Als antwoord zingen koor en/of aanwezigen een carol of hymne. Omdat veel muziek eenvoudig en bekend is, zullen de aanwezigen ook een deel meezingen. Overigens kan  deze avond enigszins verschillen van het 'origineel'. Maar dat heeft meer te maken met wat praktische zaken. 

Zoals u dat van ons gewend bent is de toegangsprijs inclusief een informatief luxe programmaboekje met daarin alle teksten met  de Nederlandse vertaling. En natuurlijk is er na afloop voor u een consumptie in de kerk en is er volop gelegenheid om elkaar te ontmoeten en na te praten.


Oorsprong van een Festival of Lessons and Carols

De geschiedenis van een Festival of Lessons and Carols gaat deels terug naar Kerstavond 1880. Toen organiseerde de bisschop van Truro (Cornwall) een dienst in een houten schuur, die vooral was bedoeld om mannen uit de cafés te houden. De populariteit was zo groot dat spoedig andere kerken dit voorbeeld volgden. Later werd de liturgie aangepast met elementen uit de Metten: het nachtgebed in het klooster. De psalmen en responsories die daar werden gezongen verving men door gemakkelijke liederen – veelal uit de volkstraditie (carols) – zodat de officiële liturgie ook voor de 'gewone' kerkganger toegankelijk kon worden gemaakt. In de twintigste eeuw werden de diensten in de kapel van King's College in Cambridge wereldberoemd. Tal van andere christelijke kerken hebben deze liturgische vorm tot onderdeel gemaakt hun kerstviering. Ook buiten Engeland zijn de laatste decennia de 'Lessons and carols' een geliefde vorm geworden om oecumenisch-breed het Kerstfeest voor te bereiden.

Het grote succes van de nine lessons and carols heeft het koor van King's college tot het boegbeeld van de Engelse koormuziek gemaakt. Maar Groot-Brittannie kent tientallen colleges en kathedralen waar uitstekende koren soortgelijke carols-diensten zingen. Mensen staan er uren voor in de rij, bij King's soms wel een etmaal - reserveren is niet mogelijk. Zelf zingen kan natuurlijk ook. Het verschijnsel wordt schaarser, maar vooral op het Britse platteland trekken groepjes kinderen in de adventstijd carol-zingend langs de deuren, op jacht naar snoep en geld. Ondertussen vergasten een paar koperblazers van het Leger des Heils het winkelend publiek in de stad op God rest you merry, gentlemen.

King's is de vlaggendrager van deze springlevende carol-traditie. Sinds 1928 wordt het Festival of nine lessons and carols door de BBC-radio live uitgezonden; de tv laat een ingekorte registratie zien. Veel Britten twijfelen er niet aan: 'Kerstmis begint met King's'. Inmiddels wordt het voorbeeld uit Cambridge tot ver buiten de Britse grenzen gekopieerd. Een BBC-correspondent maakte zelfs melding van carol services in de woestijn en aan de voet van Mount Everest.

Er bestaat geen exacte definitie van de carol. Vaak zijn eeuwenoude, mondeling overgeleverde liederen met een volkse, soms gregoriaanse oorsprong. Kenmerken zijn de vrolijke melodieen en de strofische tekst. Hoewel ze ook voor andere gebeurtenissen zijn geschreven, worden carols meestal met het Kerstfeest geassocieerd. Hun populariteit creeert een constante vraag naar nieuwe muziek.

Alle belangrijke twintigste-eeuwse Britse componisten schreven carols, en daarbij probeerden zij - hoe Engels - het verleden in ere te houden. Zo gebruikte Ralph Vaughan Williams oude volksmelodieen, en in Benjamin Brittens A hymn to the virgin wisselen middeleeuws Latijn en Engels elkaar af.

Hedendaagse componisten weten ook van wanten. John Rutter, verguisd om zijn soms mierzoete zettingen, gewaardeerd om zijn toegankelijke, zingbare koorwerken, levert aan de lopende band nieuwe carols af. John Tavener oogst succes met een byzantijnse stijl waarin emoties om voorrang strijden met lage baspartijen. Thomas Ades componeerde in 1997 de even bloedstollende als lastig zingbare Fayrfax carol.   

 

De toegangskaarten voor Schiedam zijn vanavond verkrijgbaar in de kerk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


11 Jun 2016 20:00

Lobet den Herrn

"Lobet den Herrn" , Vreugde en Verdriet in de Psalmen.

De Psalmen uit de Bijbel, wie kent/zingt ze niet? Daarin wordt Gods lof bezongen en dankbaarheid jegens God beleden maar wordt ook gebeden om vertroosting en om bewaring in ons leven. " Zingt de HEERE een nieuw lied; zingt de HEERE gij ganse aarde. Zingt de HEERE, looft zijn naam: boodschapt zijn heil van dag tot dag" lezen we in Psalm 96. Je zou kunnen zeggen dat de verhouding tussen God en de mens in de psalmen zichtbaar wordt. Gelet hierop vinden we in de psalmen het thema voor dit concert, namelijk: "Vreugde en Verdriet in de Psalmen".

We hebben rond dit thema een aantal composities van psalmen uit de zestiende tot en met de negentiende eeuw verzameld van Jan Pieterszoon Sweelinck tot Johannes Brahms. Er worden teksten gezongen in het Latijn, Frans, Duits en Engels. En zoals u dat van ons gewend bent, staan deze teksten met daarnaast de Nederlandse vertaling in ons programmaboekje, zodat u niets hoeft te missen.

Tijdens het concert zullen er ook momenten van samenzang met het koor zijn waarbij de sopranen een prachtige tegenstem zullen zingen. Op deze manier hopen we u er nog meer bij te betrekken en met elkaar een bijzonder mooie  muzikale en inhoudsvolle avond te beleven.

De prijzen zoals vermeld zijn VOORVERKOOP prijzen die gelden t/m 10 juni 2016. Op de dag van het concert zijn kaarten bij de kerk te koop, echter geldt dan een opslag van € 2,50. Van te voren kopen of reserveren scheelt dus geld.

Tijdens het concert zal ook een Live opname gemaakt worden voor een CD. Deze CD is te bestellen via de website of via het invullen van een formulier wat u zal aantreffen in het programmaboekje. Het doel van deze cd is natuurlijk om iedereen in de gelegenheid te stellen een herinnering aan dit concert te hebben zodat u thuis nog eens op uw gemak de avond kunt beluisteren maar de opbrengst dient ook een ander doel. Namelijk om het koor financieel te ondersteunen. We willen heel graag hoogwaardige muziek blijven brengen maar dit wordt door het wegvallen van subsidies en het duurder worden van professionele solisten en orkesten steeds moeilijker. Ondanks alles houden we de toegangsprijzen zo laag als mogelijk is.

De prijs van de cd is € 15 (inclusief doosje, booklet, verpakkings- en verzendkosten)

De prijs van de cd is € 12 (indien de bezorging van de cd via een koorlid gaat)

LobetdenHerrn2016Flyer.jpg (klik op de afbeelding voor vergroting) 

De toegangskaarten zijn te koop bij de kerk. Kerk is open vanaf 19.15 uur.  

Let op! Op de toegangskaart staat een verkeerd huisnummer ingevuld. Het juiste adres van de Augustijnenkerk is Voorstraat 216 te Dordrecht.      


16 Jan 2016 19:30

Weihnachtsoratorium BWV 248 en Magnificat BWV 243 van J.S. Bach

Weihnachtsoratorium16jan2016CantoDiLode-1.jpg  (klik op de afbeelding voor vergroting)

Concert bij het begin van het nieuwe jaar met cantates uit het Weihnachtsoratorium BWV 248 en het Magnificat BWV 243 van Johann Sebastian Bach. Van het Weihnachtsoratorium worden het openingskoor van Cantate 1 en de Cantates 4, 5 en 6 uitgevoerd. Met medewerking van Marlotte van 't Hoff  sopraan, Myra Kroese alt, Léon van Liere tenor, Bert van de Wetering bas, Barokensemble Eik en Linde en Arjen Leistra Basso continuo. Het geheel staat onder leiding van Rinus Verhage.

Het Weihnachtsoratorium (BWV 248)Oratorium Tempore Nativitatis Christi’ is een oratorium dat bestaat uit zes afzonderlijke delen ( ook wel aangeduid als cantates) die echter inhoudelijk met elkaar verbonden zijn. Ze zijn geschreven door Johann Sebastian Bach voor de periode van Kerst 1734 tot en met Driekoningen 1735. De teksten zijn ontleend aan het Lucas- en Mattheüs-evangelie. In dit concert wordt na het zingen van het openingskoor "Jauchzet, frolocket!" van deel 1 verder gegaan met Deel 4. In deze Nieuwjaarscantate schenkt Bach geen aandacht aan het burgerlijk Nieuwjaarsfeest maar concentreert hij zich op het tweede aspekt van de evangelietekst: de naamgeving. Het wordt op die manier een meditatie op naam van Jezus. Dat blijkt wel uit de vele kwalifikaties die in de tekst passeren: Immanuel (‘God met ons'), mein Hort, mein Leben, mein Lust, Freud und Wonne, Licht und Sonne etc, en zelfs weet Bachs tekstdichter een slotkoraalvers te vinden waarvan alle regels met Jesus beginnen.

Deel 5: In 1734/1735 was er geen zondag tussen Kerst en Oud & Nieuw, maar wel een tussen Oud & Nieuw en Driekoningen. Ehre sei dir, Gott, gesungen werd gezongen op deze zondag na nieuwjaarsdag. In deze cantate wordt het bezoek van de drie wijzen uit het oosten aan koning Herodes behandeld. De cantate vertelt over het licht dat de wijzen hebben gezien.

Deel 6: Herr, wenn die stolzen Feinde schnauben is de laatste cantate van het Weihnachtsoratorium, bestemd voor 6 januari, en ook wel bekend als Driekoningen, in de lutherse liturgie Epiphanias, het feest van de verschijning van Christus. De evangelietekst die de handeling in dit oratoriumdeel bepaalt is Mattheus 2:7-12, dat wil zeggen de tweede helft van het verhaal over de Wijzen uit het oosten, waarvan Bach de eerste helft gebruikte in de voorlaatste cantate omdat het voor de zondag na Nieuwjaar voorgeschreven evangelieverhaal over Jozef en Maria's vlucht naar Egypte niet in zijn oratorium-libretto paste.

Het Magnificat (BWV 243) Het Magnificat, de lofzang van Maria volgens het Evangelie van Lucas (1:46 - 55), werd in Bachs Leipzig nog wekelijks gezongen ter afsluiting van de vespers, maar wel in het Duits: Meine Seel erhebt den Herren, en éénstemmig.
Voor zijn eerste kerstviering in Leipzig (1723) schreef Bach de meest grootschalige versie van het door vele componisten getoonzette, Magnificat: vijf vocale partijen, drie trompetten, pauken, twee hobo's en blokfluiten, strijkers en continuo. Deze oorspronkelijke Kerstversie van zijn Magnificat (in Es-groot, BWV 243a) bevatte, naar plaatselijke gewoonte, ook nog vier bewerkingen van populaire kerstliederen. In de definitieve versie (in D-groot, BWV 243) verving Bach de blokfluiten door traverso's en verwijderde hij de kerstliederen om het werk ruimere gebruiksmogelijkheden te geven.

 

De toegangskaarten zijn te koop voor aanvang van het concert aan de kerk.

U wordt van harte uitgenodigd!



10 Oct 2015 16:30

Choral Evensong in Oudewater

(Zaterdag 10 oktober 2015 om 16.30 uur. Toegang gratis / Collecte)

Evensong (of Choral Evensong) is de naam van een kerkdienst in de late middag of avond waarbij het grootste deel van de dienst gezongen wordt. De Evensong is afkomstig uit de Anglicaanse Kerk en andere kerken in de anglicaanse traditie, maar wordt tegenwoordig ook in steeds meer kerken in Nederland toegepast.

Een Evensong kan gezien worden als het equivalent van de vespers in de Rooms-katholieke en de Lutherse kerk. Bij een Evensong is een koor betrokken dat zowel a capella als met orgelbegeleiding zingt. De kerkgangers hebben soms een participerende rol wanneer zij enkele liederen meezingen. Het koor zingt Engelse koormuziek.

De choral evensong heeft een hele lange geschiedenis. Eigenlijk gaat deze zelfs terug tot de vroege middeleeuwen. De choral evensong is namelijk gebaseerd op twee van de acht getijdediensten die monniken volgens de regel van Benedictus uit de 6e eeuw dagelijks moesten eerbiedigen. Het samenvoegen van deze twee getijdediensten tot de evensong die we vandaag kennen, gebeurde in de 16e eeuw. De traditie rond de choral evensong is sinds die tijd een hele levendige.

In het Book of Common Prayer uit 1642 wordt een vaste volgorde beschreven voor het vieren van de choral evensong. Het Book of Common Prayer is de gemeenschappelijke titel van een aantal gebedenboeken van de Kerk van Engeland en van andere Anglicaanse kerken, gebruikt door de Anglican Communion. Het eerste boek, verschenen in 1549, tijdens de regering van Edward VI, was een product van de Engelse Reformatie na de breuk met Rome. 

De liturgische volgorde van de evensong kent de volgende elementen:

  • Introit
  • Versicles (preces & responses)
  • Office hymn
  • Psalm(s)
  • 1st Lesson (Old Testament)
  • Canticles (Magnificat)
  • 2nd Lesson (New Testament)
  • Canticles (Nunc Dimittis)
  • Creed
  • Versicles (preces & responses)
  • Anthem
  • Intercessions
  • Blessing
  • Finals
  • Hymn

Hoewel de volgorde van de elementen vaststaat, is er de nodige ruimte om delen wel of niet mee te nemen in een viering. Versicles, psalm, canticles, anthem en de lessons zijn zeker vaste elementen. De andere onderdelen kunnen naar goeddunken worden weggelaten.

Nog dagelijks worden er choral evensongs gezongen in de kathedralen en college chapels van oude universiteiten in Groot-Brittannie.

Door de eeuwen heen hebben vele componisten zich laten inspireren tot het schrijven van materiaal voor deze dienst en ook nu gebeurt dat nog volop. Het repertoire waaruit gekozen kan worden is dan ook zeer omvangrijk. Tenslotte is de choral evensong een prachtige vorm om te zoeken naar verdieping.

 

Programma

1.    Introïtus                                 Henry Purcell                         O God, Thou art my God                                                       

2.    Preces                                    William Smith                        O Lord, open thou our lips…                       

3.    Psalms                                    John Goss                           Psalm  46                                         

                                                      Charles V. Stanford              Psalm 150                                   

4.    The first Lesson                     Isaiah 65:17 – 66:2                                                                         

5.    Magnificat                              Thomas A. Walmisley            Magnificat in D minor                     

6.    The second Lesson                Matthew 24:1-14                                                                         

7.    Nunc Dimitis                         Thomas A. Walmisley             Nunc Dimitis in D minor                  

8.    The Apostles’Creed                                                                                                                         

9.    Responses, Our Father            William Smith                      The Lord be with  you…               

        and Collects                                                  

10. Prayers                                     Henry Purcell                         Hear my prayer, o Lord                   

                                                       Bob Chilcott                           Be Thou my vision                          

11. Anthems                                   William Boyce                        Turn Thee unto me, o Lord            

12. Closing Hymns                        Henry Purcell                          Blessed city, heavenly Salem      

                                                      William Horsley                       There is a green hill far away         

                                                      Ralph Vaughan Williams          For all the saints                               

13. Blessing                                   John Rutter                             The Lord bless you and keep you

14. Dismissal                                 John Stainer                            Sevenfold Amen                               

15. Voluntary (orgel)                     F. Mendelssohn-Bartholdy        Fuga uit Sonate no. 2 opus 65                                                                                                    


28 Mar 2015 19:00

Matthäus Passion van J.S. Bach

 

M A T T H Ä U S - P A S S I O N

(BWV 244, 1727)

"Passio Domini nostri Jesu Christe secundum

Evangelistam Matthaeum"

Reeds in de vierde eeuw worden in de christelijke kerk tijdens de Stille Week voorafgaande aan Pasen de passieverhalen zingend voorgedragen, op eenvoudige lectietoon, met kleine heffingen en dalingen.Vanaf de negende eeuw komen stelselmatig alle vier de evangelisten, Mattheüs, Marcus, Lucas en Johannes, aan bod op respectievelijk Palmzondag, dinsdag, woensdag en Goede Vrijdag. Vanaf de twaalfde eeuw doet een dramatiserende rolverdeling zijn intree: de diaken zingt de woorden van de evangelist, de celebrant vertolkt de Christuswoorden en de sub-diaken neemt de uitspraken voor zijn rekening van de soliloquentes (letterlijk 'alleensprekenden', personages zoals Petrus, Pilatus e.a.) en turbae (= menigten, zoals soldaten, discipelen en priesters). Met de opkomende meerstemmigheid worden de turbae eerst door alle drie de zangers gezamenlijk, en later door een afzonderlijk koor vertolkt, dat bovendien een meerstemmig Exordium (opschrift) en een Conclusio (besluit) uitvoert. Eind vijftiende eeuw ontstaan motet-passies (o.m. van Obrecht) waarin het gehele verhaal voor meerstemmig koor is gezet. Vanaf midden zestiende eeuw vervangt de lutherse kerk eerst het Latijn door de volkstaal (onder handhaving van de gregoriaanse lectietoon) en komt er instrumentale begeleiding bij en het evangelieverhaal wordt onderbroken door aria's op vrije d.w.z. niet aan het evangelie ontleende teksten, en ter verhoging van de participatie van het publiek zingt ook de gemeente nu en dan een eenstemmig koraal. Wanneer deze koralen vervolgens meerstemmig gecomponeerd en aan het koor toegewezen worden, hebben we de oratorische passie waarvan Bachs Johannes- en Matthäus-Passion voorbeelden zijn.

Bachs Matthäus-Passion ging, naar wij nu weten, niet in 1729 maar in 1727 in première,in de vesperdienst op Goede Vrijdag 11 april, 's middags om 14.00 uur (nadat men al van 7 tot 11 uur de morgendienst had meegemaakt). Er volgden nog in detail verbeterde uitvoeringen in 1729, 1736 en omstreeks 1742. Voor de (definitieve) 1736-versie vervaardigde Bach het mooiste kalligrafische manuscript dat we van hem kennen, met de evangelietekst geschreven in rode inkt; hij beschouwde de Matthäus-Passion blijkbaar als zijn opmerkelijkste compositie.

De verhalende prozatekst uit het Evangelie naar Mattheüs vormt de ruggegraat van de Matthäus-Passion. Bach volgt letterlijk en zonder coupures de tekst van Matth.26:1-75 en 27:1-66, in de rond 1720 in Leipzig gebruikte Luthervertaling, waarin derhalve enkele archaïsche vormen (zweien, Jüden, satzte, etc.) opvallen. Deze tekst krijgt de volgende muzikale vormen:

. de tenor-verteller ('Evangelist') vertolkt het grootste deel van de evangelietekst,

. de woorden van Christus worden gezongen door een bassolist,

-de woorden van bijfiguren (Petrus, Pilatus, maagden), die bij Mattheüs in de directe rede (na een dubbele punt) spreken, worden door andere zangsolisten vertolkt,

. wanneer groepen (soldaten, hogepriesters, discipelen) spreken wordt hun tekst door (één van beide) koren gezongen.

De Matthäus-Passion bestaat uit twee delen, elk met een openings- en slotkoor, uit te voeren vóór en na de preek. Maar terwijl het evangelieverhaal volgens Mattheüs in twee ongeveer gelijke delen (de hoofdstukken 26 en 27) uiteenvalt, met een cesuur na de verloochening en het berouw van Petrus, legt Bach de scheiding veel eerder, na de wegvoering van Christus. Daarbij heeft het eerste deel een duidelijk symmetrische vorm, met Christus' aankondiging van Petrus' verloochening als centrum, gemarkeerd door de twee muzikaal identieke coupletten van het koraal 'O Haupt voll Blut und Wunden' (nrs 15 en 17). Deel 2 mist zo'n symmetrie.

(Korte samenvatting met dank aan http://eduardvh.home.xs4all.nl)

Uitvoering door de Reformatorische Oratoriumvereniging "Canto di Lode" te Rotterdam en het Vocaal ensemble "Magnificat" te Middelharnis, begeleid door het barokorkest Florilegium Musicum met medewerking van Wim Diepenhorst (orgel), Schoolkoor CSG Prins Maurits en:

Hieke Meppelink - sopraan, Myra Kroese - alt, Frank Fritschy - tenor, Andre Post - tenor, Vincent Spoeltman - bas-bariton en Pieter Hendriks - bas-bariton.

Geheel onder de deskundige en inspirerende leiding van dirigent Rinus Verhage.

Noteer alvast deze datum in uw agenda!  Donateurs ontvangen de gebruikelijke korting.

Door de toegangskaarten voor dit unieke concert te kopen in de voorverkoop bespaart u veel geld!

Toegangskaarten voor volwassenen kosten bij verkoop aan de kerk € 25,00 en de kaarten voor jongeren (13 t/m 17 jaar) en kinderen (t/m 12 jaar) kosten respectievelijk € 17,50 en € 10,00.

Uw toegangskaarten kopen in de voorverkoop scheelt u dus € 5,00 per kaart. Voor jongeren en kinderen scheelt het € 2,50 per kaart, daarom zeker de moeite waard!

Er zijn GEEN kaarten meer te verkrijgen voor het concert. Alle toegangskaarten zijn verkocht.


17 Jan 2015 20:00

Be joyful in the Lord

"Be joyful in the Lord, all ye lands; Serve the Lord with gladness and come before his presence with a song"

Traditionele en moderne Engelse koormuziek afgewisseld met hoogtepunten uit de Elias

 

Gevarieerd programma met werken van Händel, Attwood, Vaughan Williams, Parry, Mendelssohn, Stanford en Rutter.

Met medewerking van Arjen Leistra - orgel - Geheel onder leiding van Rinus Verhage.

 

Kaartverkoop op 17 januari aan de kerk voor aanvang van het concert.

BeJoyfulInTheLord17januari2015CantodiLode(1).jpg

 

De door u bestelde kaart(en) is (zijn) voor u gereserveerd en liggen klaar bij de kerk op 17 januari a.s.

De laatste paar dagen voor het concert verzenden we de kaarten niet meer via postnl om er zeker van te zijn dat u de kaarten ook daadwerkelijk in ontvangst kan nemen.


14 Jun 2014 16:30

Evensong in de Grote of Sint Michaëlskerk te Oudewater

Evensong (of Choral Evensong) is de naam van een kerkdienst in de late middag of avond waarbij het grootste deel van de dienst gezongen wordt. De Evensong is afkomstig uit de Anglicaanse Kerk en andere kerken in de anglicaanse traditie, maar wordt tegenwoordig ook in steeds meer kerken in Nederland toegepast.

Een Evensong kan gezien worden als het equivalent van de vespers in de Rooms-katholieke en de Lutherse kerk. Bij een Evensong is een koor betrokken dat zowel a capella als met orgelbegeleiding zingt. De kerkgangers hebben soms een participerende rol wanneer zij enkele liederen meezingen. Het koor zingt Engelse koormuziek.

De choral evensong heeft een hele lange geschiedenis. Eigenlijk gaat deze zelfs terug tot de vroege middeleeuwen. De choral evensong is namelijk gebaseerd op twee van de acht getijdediensten die monniken volgens de regel van Benedictus uit de 6e eeuw dagelijks moesten eerbiedigen. Het samenvoegen van deze twee getijdediensten tot de evensong die we vandaag kennen, gebeurde in de 16e eeuw. De traditie rond de choral evensong is sinds die tijd een hele levendige.

In het Book of Common Prayer uit 1642 wordt een vaste volgorde beschreven voor het vieren van de choral evensong. Het Book of Common Prayer is de gemeenschappelijke titel van een aantal gebedenboeken van de Kerk van Engeland en van andere Anglicaanse kerken, gebruikt door de Anglican Communion. Het eerste boek, verschenen in 1549, tijdens de regering van Edward VI, was een product van de Engelse Reformatie na de breuk met Rome. 

De liturgische volgorde van de evensong kent de volgende elementen:

  • Introit
  • Versicles (preces & responses)
  • Office hymn
  • Psalm(s)
  • 1st Lesson (Old Testament)
  • Canticles (Magnificat)
  • 2nd Lesson (New Testament)
  • Canticles (Nunc Dimittis)
  • Creed
  • Versicles (preces & responses)
  • Anthem
  • Intercessions
  • Blessing
  • Finals
  • Hymn

Hoewel de volgorde van de elementen vaststaat, is er de nodige ruimte om delen wel of niet mee te nemen in een viering. Versicles, psalm, canticles, anthem en de lessons zijn zeker vaste elementen. De andere onderdelen kunnen naar goeddunken worden weggelaten.

Nog dagelijks worden er choral evensongs gezongen in de kathedralen en college chapels van oude universiteiten in Groot-Brittannie.

Door de eeuwen heen hebben vele componisten zich laten inspireren tot het schrijven van materiaal voor deze dienst en ook nu gebeurt dat nog volop. Het repertoire waaruit gekozen kan worden is dan ook zeer omvangrijk. Tenslotte is de choral evensong een prachtige vorm om te zoeken naar verdieping.

Programma:

1. Introitus                          J. Rutter (1945- )                    The Lord is my shepherd
2. Opening B, Rose (1916-1996) Versicles and Responses (1)
3.The Preces J. Goss (1800-1880) O Saviour of the World
4. The Psalms T.A. Walmisley (1814-1856) Not unto us, o Lord (psalm 115)
J. Rutter This is the day (various psalms)
5. The First Lesson
6. Magnificat C.V. Stanford (1852-1924) Magnificat in C
7. The Second Lesson
8. Nunc Dimittis C.V. Stanford Nunc Dimittis in C
9. Responses The Apostles ' Creed
10. Collects B. Rose Versicles and responses (2) and The lord's prayer
11. Prayer H. Purcell (1659-1695) Remember O Lord, not our offences
C.H.H. Parry (1848-1918) Dear Lord and Father of mankind
12. The Anthem C.H.H. Parry I was glad
13. Closing Hymns C.C. Scholefield (1839-1904) The day thou gavest
+ aanwezigen
J. Goss Praise my soul, the King of heaven
14. Voluntary (orgel)


klik op de flyer voor vergroting
flyer Evensong

15 Mar 2014 20:00

"Behold the Lamb of God" Passieconcert in de Hoflaankerk

Met medewerking van Arrianne Schipper (Harp) en Arjen Leistra (Orgel) onder leiding van Rinus Verhage.

Kerk is open vanaf 19.15 uur.

Kaartverkoop via de website is niet meer mogelijk maar u kunt tot 15 maart telefonisch uw toegangskaarten reserveren voor de VOORVERKOOP prijs, dus met korting! Prijzen € 10 en € 7,50 (65+/13 t/m 17 jr) en kinderen t/m 12 jaar gratis.

Bel daarvoor na 18.00 uur met Peter den Engelsman op  tel. 06-25011388

De kaarten zijn ook voorafgaand aan het concert bij de kerk te koop voor respectievelijk € 12,50 en € 10,00

                                Klik op de flyer voor vergroting

Programma voor de avond is:                                                                                                  

1. Uit “The Messiah” van G.F. Händel (1685-1759):
a. Behold the Lamb of God                                                                                                                                      
b. Surely, He hath borne our griefs                                                                                                                     
c. And with His stripes we are healed                                                                                                           
d. All we like sheep have gone astray                                                                                                                           
e. Lift up your heads, O ye Gates                                                                                                                
2. Harp en orgel:
Suite in c - G.F. Händel
Allemande, Courante, Sarabande en Chaconne
3. Wie der Hirsch schreit nach frischem Wasser (Ps 42) – F. Mendelssohn (1809-1847)                 
4. Orgel: Choralvorspiel und Fuge über O Traurigkeit, o Herzeleid -  J. Brahms (1833-1897) 
5. Wie lieblich sind deine Wohnungen (Ps 84) – J. Brahms  
 Pauze                                                  
6. Uit “Das Orgelbüchlein” (bewerking en harmonisatie) – J.S. Bach (1685-1750):
a. O Lamm Gottes, unschuldig, BWV 618                                                                                                      
b. Christus, der uns selig macht, BWV 620                                                                                                
c. Da Jesus an dem Kreuze stund, BWV 621                                                                                                   
d. O Mensch, bewein’ dein’ Sünde gross, BWV 622                                                                                 
7. Harp:
a. Sarabande uit 1e Vioolpartita, BWV 1002 - J.S. Bach
b. Andante uit 2e Vioolsonate, BWV 1003 - J.S. Bach
8. Uit “Die Johannes-Passion” – J.S. Bach:
a. Ruht wohl, ihr heiligen Gebeine                                                                                                                 
b. Ach Herr, lass dein lieb’ Engelein                                                                                                                  

30 Nov 2013 20:00

Herzlich tut mich verlangen...

Concert bij het afsluiten van het kerkelijk jaar maar ook gericht op het nieuwe kerkelijk jaar en de advent door Canto di Lode,  met medewerking van Marlotte van 't Hoff sopraan, Paul Kievit tenor, Ralph Looij bas, Arjen Leistra orgel en het Barokorkest " Il Fiordaliso " o.l.v. Franc Polman. Geheel onder leiding van Rinus Verhage.

Programma:

Georg Philipp Teleman (1681-1767) Herzlich tut mich verlangen

Nicolaus Bruhns (1665-1697) Die Zeit meines Abschieds ist vorhanden

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Aus der Tiefe rufe ich, Herr, zu dir BWV 131

Georg Philipp Teleman (1681-1767) Machet die Tore weit

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Nun kommt der Heiden Heiland BWV 61

Dietrich Buxtehude (1637-1707) Magnificat in D                                                              



De Toegangskaarten  zijn verkrijgbaar voor aanvang van het concert bij de kerk. De kerk is open vanaf 19.15 uur. Prijzen zijn respectievelijk € 17,- normaal tarief en €12,- voor CJP/65+/13/t/m 17 jaar. Voor kinderen t/m 12 jaar is de toegang gratis. 

 De VOORVERKOOP via de website is m.i.v. woensdag 27 november GESLOTEN !


15 Jun 2013 19:30

Elias

Concert door ROV Canto di Lode te Rotterdam en COV Laudando te Middelharnis van de 'Elias' van Felix Mendelssohn Bartholdy.  Met medewerking van het Holland Symfonie Orkest (voorheen RBO Sinfonia) , Alt: Myra Kroese en Marieke Hanse, Sopraan: Heleen Koele en Marlotte van 't Hoff, Tenor: Léon van Liere en Paul Kieviet, Bas: Pieter Hendriks en Ralph Looij. Geheel onder leiding van Rinus Verhage.

 

Dit concert is live opgenomen! Kijk op http://www.youtube.com/user/rovCantoDiLode 


24 Nov 2012 20:00

Ein deutsches Requiem

Concert door Canto di Lode van  'Ein deutsches Requiem' van Johannes Brahms. Medewerking wordt verleend door Heleen Koele (sopraan), Martijn Sanders (bas) , Arjen Leistra (piano), Wim Diepenhorst (piano) en Marten van den Bijlaard (pauken). Het geheel staat onder leiding van Rinus Verhage.

In het voorprogramma worden naast twee orgelsolo's nog enkele andere werken uitgevoerd zoals  “Aus tiefer Not schrei ich zu Dir” en “Ob bei uns ist der Sünden viel” ,  “Deines Kinds Gebet er höre” , “Wer bis an das Ende behart, der wird selig” alle van F. Mendelssohn-Bartholdy en ook het "Begräbnisgesang" van Johannes Brahms.

Toegangskaarten zijn verkrijgbaar voor aanvang van het concert bij de kerk. De kerk is open vanaf 19.15 uur.

U kunt ook t/m donderdag 22 november telefonisch kaarten reserveren bij Marjan Peters. Na 16.30 uur op nummer 06-36135011. Dat scheelt u wachttijd bij de kerk, de kaarten liggen dan voor u klaar!


16 Jun 2012 20:00

Parels uit de Barok

Concert door Canto di Lode in de Grote kerk te Vlaardingen met muziek van D. Buxtehude, G.F. Händel, W.A. Mozart, F. Durante en A. Vivaldi. Met medewerking van het Barokorkest Florilegium Musicum en Arjen Leistra (orgel). Dirigent Rinus Verhage.

Tijdens dit concert is er opnieuw een Nederlandse première door Canto di Lode. Van Francesco Durante wordt het Vespro Breve uitgevoerd, muziek voor vierstemmig koor en strijkers. Deze prachtige muziek was wel op enkele cd's te beluisteren maar er was geen partituur te vinden, althans niet in Nederland en ook niet bij uitgevers elders in Europa. Na uitvoerig speurwerk bleek dat het originele manuscript vermoedelijk verloren is gegaan maar dat er in Europa nog wel kopieën waren te vinden in enkele bibliotheken De kopie die gebruikt is voor het maken van de partituur voor deze uitvoering komt uit de Bibliothèque National de France (BNF) te Parijs. Meer uitleg over de door het koor gebruikte partituren, de muziek en de componist vindt u op onze website onder het kopje 'Bladmuziek' . Op dit concert dus (vermoedelijk) voor het eerst in Nederland uitgevoerd: het " Vespro Breve" van Francesco Durante.

De verkoop via de website is nu afgesloten. Er zijn echter voldoende toegangskaarten beschikbaar. U kunt de toegangskaarten kopen voor aanvang van het concert bij de ingang van de kerk. Vanaf 19.15 uur is de kerk geopend. Wij ontmoeten u graag zaterdagavond op ons concert!

Het programma is als volgt:

1. Credo in e, RV 591                                                        A. Vivaldi (1678-1741)               

flyer concert 16062012/v52. Concerto XI, Opus 3/11, RV 565
(Allegro, Largo e Spiccato, Allegro)                                 A. Vivaldi (1678-1741)

3. Vespro breve (première)                                                F. Durante (1684-1755)

PAUZE

4. Cantate “Herzlich lieb hab ich dich, o Herr”              D. Buxtehude (1637-1707)

5. Organ Concerto, Opus 4/4, HWV 292                         G.F. Handel (1685-1759)                            (Allegro,Andante, Adagio, Allegro)

6. Missa brevis in D, KV 194                                           W.A. Mozart (1756-1791)     

 


12 Nov 2011 20:00

Orgel koorconcert met samenzang Gouda

Orgel/koorconcert met samenzang in de kerk van de Gereformeerde Gemeente te Gouda. Met medewerking van de Reformatorisch Oratoriumvereniging Canto di Lode, organist Arjen Leistra en de sopraan Margreet Rietveld. Dirigent: Rinus Verhage.


2 Apr 2011 20:00

The Crucifixion (Alphen ad Rijn 2011)

Concert door Canto di Lode van The Crucifixion van Sir John Stainer. Met medewerking van Arjen Leistra orgel, Jelle Leistra tenor en Ralph Looij bas. Dirigent: Rinus Verhage.


8 Jan 2011 19:30

Weihnachts Oratorium

Concert door Canto di Lode van deel I van Cantate 1, Cantate 2, 3, 5 en 6 van het Weihnachts Oratorium van J.S. Bach. Met medewerking van het Randstedelijk Begeleidingsorkest Sinfonia, Arjen Leistra continuo, Heleen Koele sopraan, Dave ten Kate altus, Aart Mateboer tenor en Pieter Hendriks bas. Dirigent: Rinus Verhage.


24 Apr 2010 20:00

Koninklijk H?ndel Concert

Concert door Canto di Lode van de Four Coronation Anthems, Te Deum Laudamus in D en enkele delen uit de Messiah van G.F. Händel. Met medewerking van het Begeleidingsorkest Continuo-Rotterdam, Arjen Leistra orgelcontinuo, Maria den Hertog alt, Paul Kieviet tenor en Ralph Looij bas. Dirigent: Rinus Verhage.


28 Nov 2009 20:15

Vier eeuwen koormuziek

Concert van Canto di Lode met muziek van onder andere Bach, Mendelssohn,Wood, Elgar en andere componisten. Met medewerking van Arjen Leistra orgel. Dirigent: Rinus Verhage.


14 Nov 2009 19:30

Concert in Kapelle (vier eeuwen koormuziek)

Concert op uitnodiging van Woord en Daad met muziek van Bach tot Elgar door Canto di Lode met medewerking van Arjen Leistra orgel. Dirigent Rinus Verhage.


21 Mar 2009 19:30

Johannes Passion

Concert door Canto di Lode van de Johannes Passion van J.S. Bach in de Grote Kerk in Vlaardingen. Met medewerking van het Randstedelijk Begeleidingsorkest Sinfonia, Arjen Leistra continuo, Franck Fritschy evangelist, Frans Fiselier christuspartij, Hieke Meppelink sopraan, Dave ten Kate altus, Hans Timmermans tenor en Pieter Hendriks bas.


22 Nov 2008 20:00

De Bachfamilie

Motetten en cantates van een roemruchte familie, uitgevoerd door Canto di Lode met medewerking van Arjen Leistra orgel. Dirigent Rinus Verhage.


29 Mar 2008 20:00

Italiaanse Barok

Concert met Italiaanse barokmuziek door Canto di Lode. Met medewerking van Mirjam Feijer sopraan, Maria den Hertog alt, Jaap Roos bas, Barokorkest Il Fiordaliso en Arjen Leistra continuo. Dirigent Rinus Verhage.


29 Sep 2007 20:00

Jubileumconcert 1997-2007

Jubileumconcert van Canto di Lode ivm 10 - jarig bestaan van het koor. Medewerking van RBO Sinfonia, Heleen Koele sopraan en Martijn Sanders bas. Dirigent Rinus Verhage.


13 Jan 2007 19:30

The Messiah 2007

Uitvoering van The Messiah van G.F. Händel door Canto di Lode met medewerking van RBO Sinfonia, Arjen Leistra continuo, Hieke Meppelink sopraan, Margareth Beunders alt, Frank Fritschy tenor en Wiard Witholt bas. Dirigent Rinus Verhage.


16 Sep 2006 00:00

Concert voor Woord en Daad te Amersfoort

Concert voor Woord en Daad te Amersfoort door Canto di Lode met medewerking van Arjen Leistra orgel. Dirigent Rinus Verhage.


23 Jun 2006 20:15

Muziek in de Hoflaankerk Zomerserie orgelconcerten 2006

Concert met Duitse en Engelse romantiek door Canto di Lode, gegeven in de serie zomerconcerten van de Hoflaankerk. Met medewerking van Arjen Leistra orgel. Dirigent Rinus Verhage.


18 Mar 2006 20:00

The Crucifixion (Dordrecht)

Uitvoering van The Crucifixion van John Stainer met medewerking van Jelle Leistra tenor, Martijn Sanders bas en Arjen Leistra orgel. Dirigent Rinus Verhage.


12 Nov 2005 20:00

Concert Vlaardingen met premiere Durante/Vivaldi

Concert met muziek van Mendelssohn, Bach, Durante en Vivaldi. Met Nederlandse premieres voor Beatus Vir in A en Credo in G, muziek van Durante en Vivaldi. Met medewerking van het Amsterdams Barok Orkest Il Fiordaliso en Arjen Leistra continuo. Dirigent Rinus Verhage.


15 Jan 2005 19:30

The Messiah 2005

Concert door Canto di Lode van The Messiah. Met medewerking van het Randstedelijk Begeleidings Orkest, Arjen Leistra continuo, Mariët Kaasschieter sopraan, Margareth Beunders alt, Frank Fritschy tenor en Wiard Witholt bas.


25 Jun 2004 20:15

Muziek in de Hoflaankerk Zomerserie orgelconcerten

Concert door Canto di Lode " van Bach tot Mendelssohn" op uitnodiging en met medewerking van Arjen Leistra orgel. Dirigent Rinus Verhage.


17 Jan 2004 00:00

Barokmuziek

Concert door Canto di Lode met muziek uit de stijlperiode in de muziekgeschiedenis die Barok wordt genoemd. Met medewerking van het West-Nederlands Bachorkest en Arjen Leistra continuo. Dirigent Rinus Verhage.


17 May 2003 00:00

Concert Engelse koormuziek

Concert met Engelse koormuziek door Canto di Lode met medewerking van Ilona de Kievit sopraan, Ruth Poldervaart sopraan bij 'Lord let me know my end' en Arjen Leistra orgel. Dirigent Rinus Verhage.


30 Nov 2002 19:45

Lustrumconcert

Lustrumconcert door Canto di Lode met medewerking van Kamerorkest Continuo, Ilona de Kievit sopraan, Ruth Poldervaart sopraan bij psalm 95, Hans van Dijk tenor en Arjen Leistra orgel. Dirigent Rinus Verhage.


1 Dec 2001 19:30

Zangavond voor Woord en Daad te Buren

Concert op uitnodiging van Woord en Daad door Canto di Lode. Met medewerking van Chiel-Jan van Hofwegen orgel. Dirigent Rinus Verhage.


24 Mar 2001 20:00

The Crucifixion (Rotterdam 2001)

Uitvoering van Canto di Lode van The Crucifixion van Sir John Stainer. Met medewerking van Hans van Dijk tenor, Martijn Sanders bas en Arjen Leistra orgel. Dirigent Rinus Verhage.


2 Dec 2000 20:00

Adventsconcert

Adventsconcert door Canto di Lode te Vlaardingen met medewerking van Arjen Leistra orgel/continuo en het West Nederlands Bachorkest olv Marco Bons. Dirigent Rinus Verhage.


1 Apr 2000 20:00

The Crucifixion (Rotterdam 2000)

Concert door Canto di Lode van The Crucifixion van Sir John Stainer met medewerking van Hans van Dijk tenor, Harjo Pasveer bas en Arjen Leistra orgel. Dirigent Rinus Verhage.


6 Nov 1999 19:00

Concert te Woerden

Concert door Canto di Lode, georganiseerd door het lid Liesbeth Blok ivm haar verjaardag, in de Petruskerk te Woerden. Met medewerking van Arjen Leistra orgel. Dirigent Arie Loonstra.


12 Jun 1999 20:00

Concert in Rotterdam-Delftshaven

Concert door Canto di Lode in Rotterdam-Delftshaven. Met medewerking van Ilona de Kievit sopraan, Ton Kos continuo en Strijkersensemble olv Marco Bons. Dirigent Arie Loonstra.


7 Nov 1998 00:00

Benefietconcert tbv restauratiefonds Oude Kerk Delft

Benefietconcert tbv restauratiefonds Oude Kerk Delft, door Canto di Lode met medewerking van Ada Verkerk sopraan en Arjen Leistra orgel. Dirigent Arie Loonstra.


6 Jun 1998 20:00

Concert Canto di Lode in Hoflaankerk

Eerste concert door Canto di Lode in de Hoflaankerk te Rotterdam. Met medewerking van Cor Ploeg orgel, Katja Ploeg-Vinogradskaja viool en Ada Verkerk sopraan. Dirigent Arie Loonstra.


14 Nov 1997 00:00

Presentatieavond 1997

Presentatieavond van Canto di Lode in de aula van het Wartburgcollege, locatie Revius te Rotterdam-Zevenkamp. Met medewerking van Ada Verkerk sopraan en Cor Ploeg piano. Dirigent Arie Loonstra.

Introductie van het koor door voorzitter Gert-Jan Nijsse. Toelichting op het repertoire door dirigent Arie Loonstra.